Lovingnur!
Follow Dashboard
Berapa ekorkah b*** yang kita makan?
Tuesday, June 3, 2014 | 0Superstar (s)!


Haihhh. Sudah sekian lama aku dah tak update blog ni. Okay. Ni kira update sempena cuti sekolah lah ye bagi mengekalkan status aku sebagai seorang blogger. *bunyi petir* Bhahahaha! Stop di situ.

Guys!

Guys!

Give your attention to my topic here. BERAPA EKORKAH B*** YANG KITA MAKAN? B*** stand for....

Well uolls know hot issue sekarang. *ala-ala kiah propa*


Aku rasa semua orang kenal apa ni. Woiii! Sedap siottttt! Ingat tak waktu dulu, kita pernah jilat jari yang dipenuhi CADBURRY cair. Ingat tak dulu, kita pernah merengek mintak CADBURRY dekat ayah kita. Ingat tak? Ingat tak?

Tup tup! JAKIM kata Cadburry ada DNA babi. Apakah? 

Bila buat kajian semula kata takde pulak. Aikk! Babi ghaib ke hape? Korang tak rasa pelik ke? Haa? Haa? Haa? Bab halal haram dibuat main pulak. Heyyyy! Ni yang menguji kesensitivitian iman aku ni.

Jom fikirkan apa yang aku fikir sekarang. 

First kajian diorang. Ambik Cadburry mana? Kat kedai kan? Kat mana? Kat kedai. Okayy. Hasilnya? Ada DNA babi. Approved. Boleh terima ye semua.

Second kajian. Ambik kat mana? Kilang! Korang rasa? Tak terpikir ke yang diorang tak letak babi dalam Cadburry dekat kilang pada hari tu. Sebab? Diorang tau nak buat kajian kan? Berfikir dengan bijak. Yaa! Nice thinking. Cer cuba try test ambik kat supermarket sekarang buat kajian. Haaaa!

Iyelah. Bukan nak sangka buruk atau nak sabotaj Cadburry. Tak pun. Tapi ini melibatkan halal haram. Siapa yang makan? Kita jugaa. Siapa yang kenyang? Kita jugaa. Berfikir dengan bijaklah wahai umat Islam sekalian. Benda syubhah harus dielakkan. Tapi kita dah biasa dengan Cadburry ye dok? Haihh. Dah kacip sangat dengan ba alif ba ya ni kannn.
عَنْ عَامِرٍ قَالَ سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لَا يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ فَمَنْ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ

Dari Amir, ia berkata: Saya mendengar Nu'man bin Basyir berkata: Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda: "Halal itu jelas dan haram itu jelas dan di antara keduanya terdapat perkara yang musyabbihat (serupa, tidak jelas haram atau halalnya) yang tidak diketahui oleh ramai manusia. Sesiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat maka ia telah membersihkan kehormatan diri dan agamanya. Dan sesiapa yang terjerumus dalam syubhat adalah seperti pengembala (yang membawa ternakanannya) di sekitar tanah larangan maka hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya larangan Allah di bumiNya adalah hal-hal yang diharamkanNya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging, apabila daging itu baik maka seluruh tubuh itu baik. Dan apabila daging itu rosak maka seluruh tubuh itupun rusak. Ketahuilah, itulah hati.

Okayy. Ada paham kawan-kawan sekalian. Ingatan ini bukan sekadar Cadburry ye. Benda-benda yang lain pun sama. Kita sebagai umat Islam jangan mudah tertipu. We need to think wisely. Semoga kita semua dijauhkan daripada benda-benda yang dimurkai Allah. In shaa Allah.

NOTE: Minta maaf. Penggunaan bahasa yang agak kasar. Ingatkan semua umat Islam ya! 


Older Post | Newer Post
The Disclaimer


Assalamualaikum! Sila sebarkan sekiranya ia bermanfaat untuk orang lain. Tak perlu mintak izin. Ianya ilmu Allah.

Sebarang allergic reaction seperti muntah-muntah, pening-pening, tekanan perasaan selepas membaca blog ini adalah tanggungjawab masing-masing.

AMARAN!
Blog ini mempunyai unsur-unsur sarkastik, kata-kata kesat dan kata-kata tarbiyah. Headshot, heartshot dan brainshot adalah kesan sampingan blog ini.

Jom menderma!

Marilah kita menderma untuk tabung mangsa banjir di Malaysia. Sumbangan anda amat bernilai. Sucikan hati dengan derma.

taip (BANJIR) jarak (amount) dan hantarkan ke 13999

Amount: RM1, RM5, RM10, RM20, RM40, RM50. Terima kasih. Semoga Allah merahmati anda.

Let's Talk!

Tak puas hati? Emailkan pada saya:

cik_enonimus@yahoo.com


Flashback!